KONTROLA w czasie zawieszenia działalności gospodarczej – czy to możliwe? Marki, 11.09.2023r.
TAK. Urząd Skarbowy może przeprowadzić kontrolę podatkową u Przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej.
Przedsiębiorca wpisany do CEiIDG ma prawo zawiesić prowadzenie działalności na zasa-dach określonych w Prawie Przedsiębiorców (Dz. U. z 2023 r. poz. 221).
Zawieszenie działalności gospodarczej oznacza zaprzestanie wykonywania działalności go-spodarczej i osiągania bieżących przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej. Przedsiębiorca może jednak podejmować wszelkie czynności niezbędne do zachowania źró-dła przychodów, tj. zbywać własne środki trwałe i wyposażenie, przyjmować należności po-wstałe przed datą zawieszenia czy powołać zarządcę sukcesyjnego.
Przedsiębiorca może być także w okresie zawieszenia kontrolowany na zasadach przewi-dzianych dla przedsiębiorców wykonujących działalność gospodarczą. Zezwala na to art. 25 ust. 2 pkt 7 Prawa Przedsiębiorców.
Podatnik nie musi być uprzedzony o zamiarze przeprowadzenia przez urząd skarbowy kon-troli podatkowej dotyczącej sprawdzenia zachowania warunków zawieszenia działalności gospodarczej.
Przewiduje to art. 282c § 1 pkt 1 lit. i) Ordynacji podatkowej.
Urząd Skarbowy weryfikuje w ten sposób, czy Przedsiębiorca faktycznie zawiesił wykony-wanie działalności, czy dokonane przez niego zgłoszenie jest tylko formalne i pozorne. Po rozpoczęciu niezapowiedzianej kontroli podatkowej Podatnik musi być poinformowany o przyczynie nieotrzymania zawiadomienia o zamiarze jej wszczęcia.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
UWAGA - z dniem 1 lipca 2024 r. wchodzi w życie obowiązek korzystania z krajowego systemu e-Faktur (KSeF). Marki, 10.08.2023r.
Obecnie e-faktura działa, jako jedna z dopuszczonych form dokumentowania sprzedaży, obok faktur papierowych i już występujących w obrocie gospodarczym faktur elektronicz-nych. Wdrożenie obligatoryjnego KSeF zoptymalizuje fakturowanie, obieg dokumentów i wykorzystywane przez przedsiębiorców systemy fakturowe.
Wdrożenie obligatoryjnego e-fakturowania przyczyni się do dalszego uszczelnienia VAT, będzie także oddziaływało na uszczelnienie w zakresie podatków dochodowych.
Ponadto, KSeF zapewnia możliwość bieżącego monitorowania transakcji i tym samym ogranicza potrzebę prowadzenia przez administrację skarbową działań kontrolnych u przed-siębiorców.
Jak również obowiązkowy KSeF pozwoli w jeszcze większym stopniu weryfikować prawi-dłowość rozliczeń podatkowych bez angażowania podatników i wszczynania kontroli. Korzyści podatkowe:
Korzyści biznesowe:
- korzystanie z KSeF podatnikom i podmiotom uprawnionym przez tych podatników,
- zarządzanie uprawnieniami oraz tokenami,
- wystawianie i odbieranie e-Faktur w KSeF,
- podgląd e-Faktury (anonimowy dostęp do e-Faktury po wskazaniu jej indywidualnych cech),
- weryfikację statusu wysyłki i możliwość pobrania UPO KSeF (bez konieczności logowania).
Dostęp do danych KSeF możliwy jest wyłącznie w toku czynności kontrolnych, sprawdzają-cych, w trakcie postępowania podatkowego oraz w celu prowadzenia działalności analitycz-nej KAS. KSeF cyklicznie przechodzi szczegółowe testy bezpieczeństwa. Zarówno dane w ramach KSeF jak i sama komunikacja z KSeF są szyfrowane. Autoryzacja w systemie jest zabezpie-czona na najwyższych dostępnych poziomach. Wprowadzono mechanizm uwierzytelnienia pozwalający na weryfikację tożsamości podmiotu próbującego uzyskać dostęp do systemu. KSeF jest utrzymywany przez Centrum Informatyki Resortu Finansów (CIRF) i dostępny 24 godziny na dobę 7 dni w tygodniu. Już DZIŚ należy się przygotować do korzystania z KSeF.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
SKORZYSTAJ Z DOFINANSOWANIA do rozpoczęcia działalności gospodarczej, rol-niczej lub wniesienia wkładu do spółdzielni socjalnej. Marki, 24.05.2023r.
- Jesteś osobą niepełnosprawną bezrobotną lub poszukującą pracy? - Chcesz prowadzić dzia-łalność gospodarczą, rolniczą albo w spółdzielni socjalnej?
- Chcesz skorzystać z dofinansowania na rozpoczęcie takiej działalności? Sprawdź, jak to zrobić.
Celem wsparcia jest pomoc przedsiębiorczym osobom niepełnosprawnym w samozatrudnie-niu przez przyznanie pomocy finansowej na:
1. podjęcie po raz pierwszy działalności:
a) gospodarczej, bez względu na formę prawną tej działalności,
b) rolniczej, w tym polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, bez względu na formę prawną tej działalności,
c) w formie spółdzielni socjalnej.
2. ponowne podjęcie działalności:
a) gospodarczej, bez względu na formę prawną tej działalności,
b) rolniczej, w tym polegającej na prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej, bez względu na formę prawną tej działalności,
c) w formie spółdzielni socjalnej,
pod warunkiem, że upłynęło co najmniej 12 miesięcy od zaprzestania prowadzenia działal-ności, samodzielnie lub wspólnie z innymi osobami lub podmiotami, lub od ustania człon-kostwa w spółdzielni socjalnej.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Zwrot kosztów na zakup kasy fiskalnej on-line. Marki, 30.04.2023r.
Kupujesz kasę fiskalną on-line? Chcesz odzyskać część pieniędzy, które wydasz na jej za-kup? Sprawdź jak skorzystać z ulgi i otrzymać zwrot pieniędzy. Co powinieneś wiedzieć i kto może skorzystać z usługi.
Ulga na zakup kasy wynosi 90% jej ceny netto, nie więcej jednak niż 700 zł. Jeśli kupiłeś więcej niż jedną kasę on-line, będziesz mógł skorzystać z ulgi na każdą z nich, pod warunkiem, że zaczniesz używać każdej z tych kas, w każdym punkcie sprzedaży nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia ewidencji sprzedaży. Możesz się ubiegać o zwrot, jeżeli:
Ulga na zakup kasy on-line przysługuje zarówno przedsiębiorcom, którzy rozliczają podatek VAT (czynni podatnicy VAT), jak i przedsiębiorcom, którzy są z tego obowiązku zwolnieni lub wykonują wyłącznie czynności niepodlegające opodatkowaniu i ewidencjonują sprzedaż na kasie fiskalnej (bierni podatnicy VAT). W zależności od twojego statusu podatnika VAT, zwrot rozliczysz w deklaracji VAT (czynni podatnicy VAT) lub składając wniosek do urzędu skarbowego (bierni podatnicy VAT).
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Zwrot kosztów na zakup kasy fiskalnej on-line - Biznes.gov.pl
Do dnia 22 maja 2023r. - Osoby prowadzące pozarolniczą działalność mają obowiązek uwzględnienia rocznego rozliczenia składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022r. 31.03.2023r.
Kto ma obowiązek dokonać rocznego rozliczenia składki zdrowotnej za 2022 rok w 2023 roku?
ZUS wskazuje, że każda osoba prowadząca pozarolniczą działalność, która w 2022 r. podle-gała ubezpieczeniu zdrowotnemu i była opodatkowana podatkiem liniowym, skalą podatko-wą lub ryczałtem ewidencjonowanym, ma obowiązek rozliczyć w skali roku należne składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Najem prywatny 2023 - tylko jedna forma opodatkowania. Marki, 03.01.2023r.
Z dniem 1 Stycznia 2023 roku wszystkie przychody z najmu prywatnego opodatkowane będą dwoma stawkami ryczałtu ewidencjonowanego. Jaką stawkę ryczałtu dla najmu prywatnego należy zastosować? Aktualnie są dostępne dwie stawki ryczałtu ewidencjonowanego - ich wysokość uzależniona jest od wysokości uzyskiwanych przychodów, i tak:
1) 8,5% stawka ryczałtu będzie miała zastosowanie dla osób, których przychód z tytułu naj-mu w ciągu roku nie przekroczy 100 000 zł,
2) 12,5% stawka ryczałtu skierowana będzie do osób, których przychód z tytułu najmu w ciągu roku przekroczył 100 000 zł.
Podatnik, który dotychczas rozliczał się na zasadach ogólnych i stosował odliczenia ponie-sionych kosztów, wraz z przejściem na ryczałt traci prawo do odliczania kosztów uzyskania przychodów. Ryczałt nie daje możliwości odliczania kosztów tj. remontów, odpisów amor-tyzacyjnych, odsetek od kredytu hipotecznego, jak również nie uwzględnia kwoty wolnej od podatku.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Jak prowadzić handel przez internet? Marki, 01.08.2022r.
Prowadzenie sklepu internetowego daje duże możliwości i pozwala zdobyć nowych klientów. Należy jednak pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Przeczytaj, co powinien zawierać regulamin takiego sklepu i czy możesz sprzedawać swoje towary w innych państwach Unii Europejskiej.
Polskie przepisy nie określają żadnej szczególnej formy prawnej, w której ma być prowadzona działalność polegająca na handlu w internecie. Może to być – między innymi – jednoosobowa działalność gospodarcza czy spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.
Jedyną formą prowadzenia działalności, która nie będzie dostępna przy prowadzeniu sklepu internetowego, jest spółka partnerska. Ta forma działalności jest zastrzeżona dla osób wykonujących wolne zawody.
Należy pamiętać, że wybór formy prawnej, w której będziesz prowadzić działalność, ma wpływ – między innymi – na sposób jej opodatkowania. Warto wybrać taką formę, która będzie najbardziej będzie odpowiadać celom działalności.
Sklep internetowy musi mieć regulamin świadczenia usług drogą elektroniczną. Regulamin informuje konsumenta o przysługujących mu prawach i warunkach, na jakich handel się odbywa.
Ważne! Klient musi otrzymać informacje w sposób jasny i zrozumiały, najpóźniej w chwili wyrażenia woli związania się umową na odległość lub poza lokalem przedsiębiorstwa, czyli najpóźniej w chwili, w której dokonuje zakupu przez internet. Rozwiązania, które stosują przedsiębiorcy, aby zapewnić klientom dostęp do regulaminu, to na przykład wyskakujące okienka, które przypominają o regulaminie bądź komunikat z adresem strony internetowej, na której jest dostępny regulamin. W handlu przez internet konsumentowi przysługują specjalne uprawnienia w zakresie odstąpienia od umowy.
W ciągu 14 dni klient może zwrócić towar i żądać zwrotu zapłaconej ceny bez podawania przyczyny. Towar może zostać odpakowany i wstępnie sprawdzony, ale nie może być używany.
Istnieje grupa produktów, która jest wyłączona spod przepisów o zwrocie. Są to między innymi:
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Polski Ład 2.0: Co się zmieniło dla pracowników i samozatrudnionych. Marki, 04.07.2022r.
Od 1 lipca 2022 r. weszła w życie duża nowelizacja, która stanowi niejako plan naprawczy w stosunku do przepisów obowiązujących od 1 stycznia 2022r. Najważniejsza zmiana dla podatników jest taka, że osoby, które płaciły podatek od dochodów 17 % - obecnie zapłacą 12 %. Niższa stawka będzie miała zastosowanie tylko u tych podatników, których dochody w 2022 r. będą wyższe niż 30 000 zł, ale nie przekroczą 120 000. zł. Osoby które w 2022 roku zarobią do 30 000 zł, w ogóle nie zapłacą podatku. Natomiast dochody powyżej 120 000 zł są nadal opodatkowane stawką 32% . Zaznaczyć należy, iż nowa skala podatkowa obejmuje również dochody osiągnięte od 1 stycznia do 30 czerwca 2022r.
Z niższej 12 % stawki podatku będą mogli skorzystać wszyscy, którzy rozliczają się z wykorzystaniem skali podatkowej, czyli pracownicy, zleceniobiorcy, emeryci i przedsiębiorcy rozliczający się w ten sposób.
Z nową kwotą wolną od podatku modyfikacji uległa również wysokość kwota zmniejszająca podatek, która jest iloczynem kwoty wolnej i stawki podatku: 30 000 x 17 % = 5100 zł. Następstwem obniżki podatku do 12 % jest obniżka kwoty zmniejszającej podatek: 30 000 x 12% = 3600 zł.
Konsekwencją obniżenia podatków jest likwidacja ulgi dla klasy średniej. We wprowadzonym w życie od 1 stycznia 2022 roku Polskim Ładzie funkcjonowała ulga dla klasy średniej. To mechanizm, który miał zagwarantować, że osoby o średnich dochodach nie stracą na przygotowanej w ubiegłym roku reformie. Mechanizm ulgi dla klasy średniej był źródłem bardzo wielu problemów. Ustawodawcy chodziło przede wszystkim o pewne ryzyko dla pracowników, którzy potencjalnie musieliby w rozliczeniu rocznym zwracać naliczoną ulgę – bo trudno było im oszacować, jaki przychód będą mieć w skali roku, bo ulga była nalicza w skali miesiąca.
Od 1 lipca został rozszerzony zakres przychodów objętych ulgą dla młodych, ulgą na powrót, PIT-0 dla seniora i PIT-0 dla rodzica czwórki dzieci. Po zmianie do przychodów objętych tymi zwolnieniami z PIT będą należały również zasiłki macierzyńskie. Zmienione zasady obejmują przychody za cały rok 2022. To oznacza, że jeżeli w pierwszej połowie 2022 r. przy wypłacie zasiłków macierzyńskich podatnikom uprawnionym do korzystania z tych ulg pobrano zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia do 30 czerwca, to zostaną one zwrócone, ale dopiero po złożeniu rozliczenia rocznego za 2022 r.
Istotną zmianą jest zwiększenie z 3089 zł do 16 061,28 zł (12-krotność renty socjalnej) kwoty zarobków, jakie może osiągnąć dziecko bez ryzyka, że rodzic straci preferencje podatkowe. Ponadto renty rodzinne małoletnich dzieci nie będą już doliczane do dochodów rodziców, co oznacza, że dziecko będzie traktowane jako odrębny podatnik i obok rodzica korzystać będzie z kwoty wolnej 30 000 zł.
Od rent rodzinnych dzieci do 18. roku życia nie będzie pobierana składka na ubezpieczenie zdrowotne.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Polski Ład 2.0 - zmiana formy opodatkowania działalności gospodarczej na 2022 r. z dniem 1 lipca 2022r. Marki, 04.07.2022r.
Ponieważ Polskim Ładem 2.0 z 17% do 12% została obniżona najniższa stawka podatku w skali podatkowej, która - choć będzie obowiązywać od lipca br. - będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2022 r., to warunki, w których przedsiębiorcy podejmowali decyzje o wyborze formy opodatkowania na 2022 r., dla części z nich zmieniły się zasadniczo. Ta zmiana dotyczy przedsiębiorców, którzy na 2022 r. wybrali jako formę opodatkowania podatek liniowy lub ryczałt ewidencjonowany, czyli:
W przypadku ryczałtowców moment podjęcia decyzji o wyborze skali będzie mieć wpływ nie tylko na ilość zeznań podatkowych składanych za 2022 r. Drugie z rozwiązań pozbawi ich bowiem możliwości korzystania z preferencji podatkowych przewidzianych dla przedsiębiorców opodatkowanych według skali podatkowej przez cały rok, w tym wspólnego rozliczenia z małżonkiem albo z dzieckiem. Takie rozliczenie, poza obniżoną stawką podatku, może również dać dodatkowe korzyści, a jest niedostępne dla osób, które przez część roku rozliczały się z fiskusem ryczałtem (wyjątek dotyczy sytuacji, w których PIT-28 jest zerowy). Natomiast gdy ryczałtowiec decyzję o wyborze skali podejmie dopiero w rozliczeniu rocznym, będzie mógł bezpiecznie skorzystać ze wskazanych opcji zaoszczędzenia na podatek dochodowy.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
ULGA NA START – na czym polega i jak długo można z niej korzystać? Marki, 10.06.2022r.
Ulga na start - polega na zwolnieniu przedsiębiorców z obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym (czyli opłacania składek emerytalnej, rentowej i wypadkowej). Z ulgi można korzystać maksymalnie przez 6 pełnych miesięcy kalendarzowych od dnia podjęcia działalności gospodarczej.
Ale uwaga - jeżeli data rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej przypada pierwszego dnia kalendarzowego danego miesiąca, to miesiąc ten należy wliczyć do okresu trwania ulgi. A jeśli działalność zostanie podjęta w trakcie miesiąca kalendarzowego, okres 6 miesięcy należy liczyć od miesiąca następnego!
Ulga na start - przysługuje osobom fizycznym, będącymi przedsiębiorcami (także wspólnikom spółek cywilnych), którzy:
Warunkiem do skorzystania z ZUS na start, jest nie wykonywanie usług na rzecz byłego pracodawcy, u którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym, osoba wykonywała czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności w ramach stosunku pracy, lub spółdzielczego stosunku pracy. A kto nie może skorzystać z ulgi na start?
Z przywileju ulgi na start, nie mogą jednak korzystać:
Uwaga - Przedsiębiorca, który zrezygnuje z ulgi w trakcie jej trwania, nie ma możliwości ponownego się do niej przypisania (nawet jeżeli bieg 6 miesięcy jeszcze się nie zakończył). Przedsiębiorca będzie miał możliwość ponownie skorzystać z tej ulgi dopiero w przypadku, gdy zawiesi bądź zakończy swoją działalność gospodarczą na okres co najmniej 60 miesięcy kalendarzowych, po czym ponownie ruszy z własnym biznesem.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
KIEDY DZIAŁALNOŚĆ NIEREJESTROWA - przekształci się w działalność gospodarczą. Marki, 25.05.2022r.
Działalność gospodarcza to działalność zorganizowana, mająca charakter zarobkowy, prowadzona w sposób ciągły i we własnym imieniu.
Działalność nierejestrowa, nawet jeśli spełnia te cztery warunki, to wyjątkowo, ze względu na niski poziom przychodów, nie jest uznawana za działalność gospodarczą. Dlatego, żeby ją prowadzić, nie trzeba mieć wpisu w rejestrze CEIDG, czyli w Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Działalność nierejestrowa (nierejestrowana lub nieewidencjonowana) to drobna działalność zarobkowa osób fizycznych. Taka działalność nie wymaga rejestracji firmy.
Możesz prowadzić działalność nierejestrową:
Możesz prowadzić działalność nierejestrową, nawet jeśli masz zarejestrowaną firmę, ale jej działalność w ostatnich 60 miesiącach była zawieszona. Co do zasady, zawieszenie wykonywania działalności gospodarczej liczone jest jak jej nie wykonywanie.
Przepisy przewidują jeden wyjątek od wymogu nie wykonywania działalności gospodarczej w ostatnich 60 miesiącach. Osoba fizyczna może wykonywać działalność nierejestrową, nawet jeżeli pomiędzy 30 kwietnia 2013 roku a 29 kwietnia 2018 roku wykonywała działalność gospodarczą, pod warunkiem że:
W praktyce oznacza to, że jeżeli działalność gospodarcza była wykonywana poza granicami Polski, to nie ma to wpływu na prawo do wykonywania działalności nierejestrowej w Polsce.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Chcesz zatrudnić w swojej firmie obywatela Ukrainy? Marki, 05.05.2022r.
Ze względu na wojnę trwającą na Ukrainie zostały wprowadzone szczególne przepisy, które ułatwiają obywatelom tego kraju legalny pobyt i pracę w Polsce. Sprawdź, na czym polega ogólny dostęp do rynku pracy dla obywateli Ukrainy. Możesz legalnie zatrudnić obywatela Ukrainy lub małżonka obywatela Ukrainy, o ile jego pobyt na terytorium jest legalny.
Wystarczy, że w ciągu 14 dni od daty podjęcia pracy poinformujesz właściwy powiatowy urząd pracy – właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania pracodawcy. Musisz to zrobić elektronicznie na portalu praca.gov.pl.
Ta procedura dotyczy zarówno obywateli Ukrainy, którzy wjechali do Polski 24 lutego 2022 roku lub później, jak i osób, które przebywają legalnie w Polsce na innej podstawie (na przykład zezwolenia na pobyt czasowy).
Pamiętaj! Pracownik z Ukrainy zatrudniony na podstawie zgłoszenia do powiatowego urzędu pracy może swobodnie zmienić pracodawcę. W okresie 18 miesięcy (licząc od 24 lutego 2022 roku) może pracować na podstawie ogólnego dostępu do rynku pracy dla obywateli Ukrainy. Jakie obowiązki ma pracodawca?
Pamiętaj, że dotyczą cię wszystkie obowiązki związane z zatrudnieniem, czyli:
W 2022 roku minimalne wynagrodzenie za pracę na etacie wynosi 3010 zł brutto. Od 1 stycznia 2022 roku minimalna stawka godzinowa wynosi 19,70 zł brutto. Na podstawie zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych ZUS twój pracownik ma prawo do:
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
UWAGA PRZEDSIĘBIORCO – Jeśli nie zdążyłeś dokonać zmiany formy opodatkowania na rok 2022 a nie osiągnąłeś przychodu w m-cu Styczniu br. – możesz jeszcze to zrobić! Marki, 20.02.2022r.
Na dokonanie zmiany masz czas do 20-go dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym osiągnąłeś pierwszy w roku podatkowym przychód lub do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu roku podatkowego. Tylko osoby rozliczające się na karcie podatkowej miały czas na podjęcie decyzji do 20 stycznia 2022 roku, tzn. czy rozliczać się dalej w formie karty podatkowej czy też dokonać zmiany formy opodatkowania. Należy pamiętać co roku o weryfikacji kodów PKD – celem sprawdzenia czy nie został przypadkiem wykreślony kod PKD prowadzonej działalności a tym samym brak możliwości opodatkowania w formie karty podatkowej. Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia?
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Czy wiesz, że... jeśli zapłacisz składki ZUS za m-c 12/2021 do końca grudnia br., będziesz miał po raz ostatni możliwość odliczenia składki zdrowotnej od podatku? Marki, 15.12.2021r.
Jest to spowodowane zmianą przepisów, które wchodzą w życie z dniem 1 Stycznia 2022r. Jeśli z działalności gospodarczej za 2021r. osiągniesz stratę i nie będziesz mógł jej odliczyć, zapłaconą składkę zdrowotną za 12/2021 możesz wtedy odliczyć z innych tytułów np. z tytułu umowy o pracę. Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia?
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Czy wiesz, że od 2022r. LIMIT TRANSAKCJI GOTÓWKOWYCH pomiędzy firmami zostanie zmniejszony? Marki, 27.11.2021r.
Z dniem 1 stycznia 2022r. limit dla transakcji gotówkowych pomiędzy firmami ma ulec zmianie – będzie wynosić 8 000zł. Obecnie limit ten wynosi 15 000zł. Każda faktura zapłacona powyżej tego limitu nie będzie mogła stanowić kosztu uzyskania przychodu. Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia?
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
PRZYSZŁY PRZEDSIĘBIORCO – jeśli masz zamiar ROZPOCZĄĆ działalność w przyszłym roku i rozważałeś rozliczanie w formie KARTY PODATKOWEJ, rozważ możliwość rozpoczęcia działalności JESZCZE W TYM ROKU. Marki, 4.11.2021r.
Z dniem 1 stycznia 2022r., przepisy "Polskiego ładu" blokują możliwość przystąpienia do rozliczania się w formie karty podatkowej dla nowych Przedsiębiorców. Karta podatkowa to najprostsza forma rozliczania podatku dochodowego. Opodatkowanie kartą podatkową mogą wybrać jedynie osoby fizyczne. Na podstawie otrzymanej decyzji z Urzędu Skarbowego, co miesiąc należy uiścić stałą kwotę podatku, bez względu na wysokość osiąganych obrotów.
Obowiązujące przepisy wskazują, że zakres działalności objęty opodatkowaniem w formie karty podatkowej został przewidziany dla przedsiębiorców, prowadzących działalność:
Należy pamiętać, że opodatkowanie w formie karty podatkowej uniemożliwia skorzystanie z ulg i preferencyjnego, wspólnego opodatkowania z małżonkiem czy dzieckiem, ale podatnik zyskuje brak obowiązku powadzenia ewidencji księgowej, prawdopodobnie niższy podatek dochodowy, a od przyszłego roku stałą kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne. Potrzebujesz wsparcia? Chciałbyś umówić się na bezpłatną konsultację?
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Z nowym rokiem szykuje się wiele zmian. Jedną z nich jest wysokość i sposób naliczenia SKŁADKI ZDROWOTNEJ. Marki, 14.10.2021r.
Dla przedsiębiorców, którzy wybrali podatek liniowy 19% - wysokość składki zdrowotnej od 2022 r. wynosić będzie 4,9% dochodu pomniejszonego o składki na ubezpieczenia społeczne. W przypadku osób ponoszących np. stratę podatkową podstawą dla składek na ubezpieczenia zdrowotne będzie kwota minimalnego wynagrodzenia. Dla przedsiębiorców, rozliczających się w formie ryczałtu ewidencjonowanego – naliczenie wysokości składki zdrowotnej będzie dość skomplikowane. Dla tej grupy przedsiębiorców wysokość podstawy do wyliczenia 9% składki zdrowotnej będzie zależna od przeciętnego wynagrodzenia i ich rocznych przychodów.
Podstawa składki zdrowotnej dla osób rozliczających się ryczałtem i osiągających przychód roczny:Ale uwaga, w ciągu roku składki na ubezpieczenia zdrowotne będą obliczane progresywnie w zależności od wysokości przychodów od początku roku, czyli 60%, następnie100% i 180%. Może wystąpić konieczność dokonywania rocznej dopłaty składek za miesiące w których stosowano niższą podstawę niż wynikałoby to z rocznych przychodów - będzie możliwość występowania o zwrot nadpłaconych składek zdrowotnych (tylko w ciągu 1 miesiąca od upływu terminu do złożenia zeznania podatkowego). W przypadku Przedsiębiorców rozliczających się w formie karty podatkowej, podstawą obliczenia 9% składki będzie wysokość minimalnego wynagrodzenia. Natomiast osoby nieosiągające dochodów z działalności gospodarczej np. wspólnicy spółek komandytowych lub komandytowo-akcyjnych, zapłacą składkę zdrowotną w wysokości 9% od kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Istnieje również możliwość zastosowania stawki składki zdrowotnej wynikającej z przychodów poprzedniego roku podatkowego, jeśli ktoś prowadził działalność gospodarczą opodatkowaną na zasadach ogólnych lub stawką liniową 19%. Zmiany dotyczą również terminów wpłat na składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne dla różnych podmiotów - nowy termin wpłaty składek zdrowotnych i społecznych będzie 20-go następnego miesiąca. Wspomnę, że dla członków zarządu oraz prokurentów wynagradzanych na podstawie uchwały, została utrzymana również 9% składkę na ubezpieczenie zdrowotne . Dla osób będących prawnikami i rozliczających się według skali podatkowej naliczenie składki nie ulegnie zmianie. Jednakże znaczącą zmianą jest, że składkę zdrowotną nie będzie można odliczyć od podatku. Oznacza to, że wynagrodzenie netto lepiej zarabiających pracowników będzie mniejsze niż dotychczas . W stosunku do części pracowników będzie miała zastosowanie ulga dla klasy średniej, która będzie potencjalnie niwelowała skutki dodatkowych obciążeń. Nowa Ustawa procedowana będzie jeszcze przez Senat.
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Koniec z fakturami w wersji papierowej - w obiegu mają być tylko elektroniczne faktury. Marki, 01.09.2021r.
Rząd wczoraj przyjął projekt zmian do ustawy VAT wdrażającej Krajowy System e-Faktur. Elektroniczna faktura na początku będzie dobrowolna, a od 2023 r. ma się stać obowiązkowa. Ministerstwo Finansów chciałoby aby nowe rozwiązania były testowane już od października 2021 r., tak, aby jak najwięcej firm korzystało w pełni z e-faktury w 2022 r. Wiceminister finansów Jan Sarnowski twierdzi, że „Wdrożenie e-faktur to kolejny przykład cyfryzacji usług fiskusa. Przyniesie dwa bardzo pozytywne skutki dla polskiej gospodarki. Po pierwsze znacznie ułatwi rozliczanie obrotu pomiędzy przedsiębiorcami. Po drugie, przyspieszy wykrywanie prób wyłudzenia podatku, a przez to zwiększy bezpieczeństwo uczciwych firm i posłuży dalszemu zmniejszeniu luki VAT’. Jak również, skorzystanie z e-faktury przyspieszy zwrot VAT o 20 dni. Poza tym faktura trafi do bazy danych Ministerstwa Finansów i nigdy nie ulegnie zniszczeniu czy zaginięciu, nie będzie konieczności wydawania jej duplikatów. Korzystający z e-faktur będą mieli pewność, że trafi ona do kontrahenta, a dzięki standaryzacji dokumenty te będą łatwiejsze w użyciu i łatwiejsze będzie wzajemne rozliczenia oraz księgowanie faktur w systemach finansowo księgowych. E-faktury mają także zmniejszyć obowiązki przedsiębiorców – przede wszystkim podatnicy nie będą musieli przechowywać takich faktur, bo będą one w KSeF przez 10 lat. Poza tym podatnik wystawiający faktury w KSeF (Krajowy System e-Faktur) nie będzie musiał przesyłać na żądanie organów podatkowych struktury Jednolitego Pliku Kontrolnego dla Faktur. Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia?
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Dlaczego warto rozważyć przejście z prowadzenia działalności na spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością? Marki, 16.08.2021r.
Nie ma jednoznacznej odpowiedzi która forma prowadzenia jest lepsza czy gorsza. Każda forma jest dedykowana dla innego typu firmy, zależy od wielu czynników, każda sytuacja wymaga indywidualnego podejścia.
Biuro BFK Finanse Sp. z o.o. ma duże doświadczenie w prowadzeniu księgowości ksiąg handlowych, co jest obowiązkiem w przypadku spółek z ograniczoną odpowiedzialnością, co jest związane z wyższymi kosztami usługi księgowej. Aby wspomóc Państwa w tak ważnych i niecodziennych wyborach, Nasze Biuro posiada specjalną ofertę – która będzie dostosowana do Państwa oczekiwań i potrzeb, serdecznie zapraszamy do kontaktu.
Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Jakie zmiany może przynieść „Polski Ład” Marki, 02.08.2021r.
Z zapowiedzi przedstawionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że samozatrudnieni opodatkowani podatkiem liniowym w wysokości 19 proc. – a jest ich około 700 tysięcy – stracą na tym rozwiązaniu.
Zniknie istniejąca dotychczas możliwość odpisania dużej części składki zdrowotnej, podatnicy nie będą mogli też skorzystać ani z podniesionej kwoty wolnej od podatku, ani w również przesuniętego w górę progu podatkowego, od którego zaczyna się płacić 32-proc. PIT.
Brak możliwości odpisu składki zdrowotnej podwyższa daninę prawie o połowę – do 28 proc.
Z danych dostępnych z GUS, w I kwartale 2021 roku udział pracujących na własny rachunek wynosił 18,5 proc. wszystkich pracujących, czyli 3,03 miliona osób. Więcej niż połowa z nich to samozatrudnieni.
Jeśli założenia „Polskiego Ładu „ zostaną wprowadzone w takiej formie jaką znamy obecnie, prawdopodobnie liczba jednoosobowych działalności dramatycznie spadnie, podobnie jak stało się z popularnymi spółkami komandytowymi, które niemal zniknęły po objęciu ich CIT-em.
Osobom pracującym dla jednego pracodawcy bardziej będzie się opłacało przejść na umowę o pracę. Tym bardziej że ze względu na podniesienie drugiego progu podatkowego (z 86 tys. do 120 tys. zł) wielu z nich zostanie w tym pierwszym, ze stawką 17 proc.
Nie będzie to jednak rozwiązanie korzystne dla pracodawców, bo zwiększą się ich koszty. Część samozatrudnionych może rozważyć przekształcenie działalności w spółkę z o. o., która dają m.in. lepszą ochronę przed wierzycielami, lub przeniesienie siedziby firmy za granicę. Tu jednak jest haczyk. Jeżeli firma ma klientów – czy tylko jednego klienta w przypadku samozatrudnionych i praca jest wykonywana w Polsce, to przeprowadzka za granicę nic nie zmieni.
W przypadku osoby fizycznej zawsze decyduje rezydencja podatkowa, czyli tam, gdzie osoba spędza pół roku bądź ma centrum interesów życiowych, tam płaci podatki . Niemniej jest coraz szersza grupa osób, która pracuje zdalnie i oni mogą pracować z dowolnego miejsca na świecie. Dla nich przeprowadzka za granicę i świadczenie stamtąd dotychczasowej pracy zdalnie dla swojego pracodawcy nie będzie stanowić problemu.
Taką tendencję można zauważyć chociażby w branży IT, gdzie coraz więcej osób szuka lepszego systemu podatkowego, lepszego miejsca do życia.
Wygląda na to, że zakładanie i prowadzenie jednoosobowej działalności gospodarczej nie będzie już tak atrakcyjnym rozwiązaniem.
Z tego też powodu już dzisiaj zachęcamy wszystkich do indywidualnej analizy pod kątem opłacalności a tym samym rozważenia otwarcia działalności w formie Spółki z o.o.
Pełną treść uzasadnienia projektowanej ustawy realizującej rządowy program „Polskiego Ładu” mogą Państwo znaleźć klikając tutaj.
UWAGA PRZEDSIĘBIORCO – umorzona część subwencji PFR, zwolniona z podatku! 19.07.2021r.
Minister Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej, podpisał właśnie w piątek tj. 16 lipca br. rozporządzenie w sprawie zaniechania poboru podatku od dochodów z umorzonych subwencji PFR. Wydatki pokryte środkami z subwencji podlegać mogą zaliczeniu do podatkowych kosztów uzyskania przychodów na zasadach ogólnych. Zaniechanie poboru podatku będzie miało zastosowanie do dochodów (przychodów) uzyskanych przez beneficjentów wsparcia począwszy od 1 czerwca 2021 r. do 31 grudnia 2022 r.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Źródło: www.gov.pl
Rozpoczynasz działalność gospodarczą, chciałbyś skorzystać z ulgi na start? Marki, 01.07.2021r.
Poniżej kilka słów o uldze - ulga na start jest adresowana do nowych przedsiębiorców, osób fizycznych oraz tych, którzy zakładają kolejny raz firmę po 60 miesięcznej przerwie. W czasie jej trwania przedsiębiorca nie musi przez pewien czas opłacać za siebie składek na określone ubezpieczenia. Ulga polega na tym, że przez okres 6 miesięcy kalendarzowych liczonych od dnia podjęcia działalności gospodarczej przedsiębiorca nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym (tj. emerytalnemu, rentowym i wypadkowemu). Nie ma więc obowiązku opłacania za siebie składek na te ubezpieczenia. Tym samym należy pamiętać, że w czasie trwania ulgi na start przedsiębiorca nie podlega obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym. Począwszy od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej po jej wpisaniu do CEiIDG należy zgłosić się do obowiązkowego ubezpieczenia zdrowotnego i opłacać za siebie jedynie składkę zdrowotną.
Zgłoszenia wyłącznie do ubezpieczenia zdrowotnego dokonuje się na formularzu ZUS ZZA. Jako kod tytułu ubezpieczenia przedsiębiorca korzystający z ulgi na start powinien podać 05 40 X X. Uwaga - należy pamiętać o wyjątku, który nas może zdyskwalifikować w skorzystaniu ulgi – tj. nie jest możliwe jeśli będziemy świadczyć usługi na rzecz byłego pracodawcy. Możliwość skorzystania z ulgi na start nie została jednak ograniczona w sytuacji, gdy czynności podejmowane w ramach prowadzonej działalności są świadczone na rzecz podmiotu, z którym przedsiębiorca był (bądź nadal jest) związany umową cywilnoprawną np. umową zlecenie.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Pomocne informacje możesz również znaleźć bezpośrednio na stronie: www.zus.pl
Chciałbyś umorzyć składki? Możesz jeszcze złożyć wniosek, masz czas do końca czerwca 2021r.! Marki, 17.06.2021r.
Branżowa tarcza antykryzysowa umożliwia zwolnienie przedsiębiorców ze składek za okres od grudnia nawet do kwietnia. Firmy mają jeszcze czas na złożenie wniosku o umorzenie do końca czerwca. Zwolnienie ze składek przysługuje przedsiębiorcy, który zanotował spadek przychodu o co najmniej 40 procent i zgłosił się jako płatnik składek w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przed 1 listopada ubiegłego roku. Jeśli chce skorzystać z umorzenia, musi złożyć wniosek do ZUS maksymalnie do 30 czerwca. Firma, która ma obowiązek sama składać comiesięczne dokumenty rozliczeniowe, do wniosku musi dołączyć również te dokumenty za miesiące objęte zwolnieniem ze składek.
Umorzenie dotyczy także składek już opłaconych – można wtedy uzyskać ich zwrot. Najnowsza odsłona tarczy antykryzysowej obejmuje ponad 60 różnych branż, m.in. fryzjerów, kosmetyczki, sklepy, gastronomię, fitness i rozrywkę.
Rodzaj przeważającej działalności gospodarczej sprawdza się na podstawie bazy REGON z końca marca tego roku. Od rodzaju działalności zależy to, z których miesięcy firma będzie zwolniona ze składek. Proszę pamiętać również, że nadal jest możliwość ubiegania się przez Przedsiębiorcę o świadczenie postojowe w wysokości 2080zł lub 1300 zł.
Chcesz wiedzieć więcej? Potrzebujesz wsparcia w wysyłce wniosku? Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
Szczegółowe informacje o warunkach pomocy znajdziesz bezpośrednio na stronie: www.zus.pl.
ZBLIŻA SIĘ TERMIN ZŁOŻENIE ZEZNANIA ROCZNEGO Marki, 19.04.2021r.
Zarówno termin złożenia PIT za 2020 r. jak i zapłaty podatku upływa 30 KWIETNIA 2021r.! Dotyczy zarówno podatników rozliczających się na zasadach ogólnych jak i podatkiem liniowym. Podatnik rozliczający się w formie RYCZAŁTU (również najem prywatny) – termin złożenia PIT-28 za 2020r. UPŁYNĄŁ 1 MARCA 2021r. Podatnik, który nie wywiązał się z tego obowiązku, naraża się na karę. Niezłożenie w terminie zeznania podatkowego, jest wykroczeniem skarbowym zgodnie z art.56§4 Kodeksu karnego skarbowego /Dz. U. z 2021 r. poz. 408/. Karą za to uchybienie jest grzywna. Wymierzana jest ona zazwyczaj przez urząd skarbowy w postępowaniu mandatowym. Tryb mandatowy stosuje się, gdy sprawca jest znany, okoliczności popełnionego przez niego czynu nie budzą wątpliwości, a wystarczającą karę stanowi grzywna nieprzekraczająca podwójnej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę, obecnie 5 600zł. Ukarany musi jednak zgodzić się na przyjęcie mandatu karnego. Jeżeli tego nie zrobi, sprawa podlega rozpoznaniu na zasadach ogólnych, co w praktyce oznacza najczęściej skierowanie sprawy do sądu. Sąd może nałożyć grzywnę za wykroczenie skarbowe w granicach od 1/10 do dwudziestokrotnej wysokości minimalnej pensji, czyli od 280zł do 56 000zł.
Sposobem na uniknięcie sankcji jest złożenie naczelnikowi urzędu skarbowego tzw. "CZYNNEGO ŻALU". Zawiadomienie najlepiej wnieść na piśmie. "Czynny żal" można przesłać w dowolny sposób za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w tym również na adres e-mail urzędu skarbowego np. w formie pdf. Warunkiem skutecznego złożenia zawiadomienia przez internet jest opatrzenie go jednym z wymaganych podpisów identyfikujących sprawcę: kwalifikowanym podpisem elektronicznym, podpisem zaufanym albo podpisem osobistym. Złożenie "czynnego żalu" w formie on-line zostało udostępnione w serwisie e-Urząd Skarbowy. Aby uzyskać dostęp do tej usługi, trzeba zalogować się z użyciem login.gov.pl (tj. profilu zaufanego, e-dowodu osobistego lub bankowości elektronicznej) albo przez aplikację mObywatel.
"Czynny żal" jest bezskuteczny, jeżeli zostanie dokonany w czasie, gdy organ miał już wyraźnie udokumentowaną wiadomość o popełnieniu wykroczenia skarbowego. Tak samo zostanie potraktowane zawiadomienie dokonane po rozpoczęciu czynności służbowej, np. kontroli lub czynności sprawdzających, zmierzającej do ujawnienia czynu zabronionego - chyba że nie dostarczyła ona podstaw do wszczęcia w tej sprawie postępowania karnego skarbowego.
Podatniku - nie złożyłeś zeznania? Chcesz UNIKNĄĆ MANDATU? Jak najszybciej musisz złożyć zeznanie wraz z "czynnym żalem". Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
PRZEDSIĘBIORCO - masz możliwość zmiany wyboru formy opodatkowania Marki, 10.02.2021r.
Jeśli jesteś podatnikiem, który rozlicza się według skali podatkowej, podatkiem liniowym lub ryczałtem - NIE MASZ OBOWIĄZKU opodatkowywać swojej działalności gospodarczej przez cały czas w ten sam sposób. Możesz to jeszcze zmienić a przede wszystkim powinieneś to sprawdzić.
W 2021 roku możesz wybrać inną formę opodatkowania pod warunkiem, że zrobisz to we właściwym terminie - do 20 lutego masz czas na zmianę wyboru formy opodatkowania na rok 2021, jeśli osiągnąłeś przychód w miesiącu styczniu. Jak można przejść na inną formę opodatkowania? Należy złożyć Naczelnikowi Urzędu Skarbowego pisemne oświadczenie o rezygnacji z opodatkowania według dotychczasowej formy tj. np. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, opodatkowanie na zasadach ogólnych lub podatkiem liniowym w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym uzyskasz pierwszy w danym roku przychód z działalności gospodarczej a do końca roku - gdy pierwszy przychód uzyskasz w grudniu danego roku. W/w oświadczenie można złożyć również za pośrednictwem CEiIDG.
Przypomnę, że stawki podatku są dość zróżnicowane i wynoszą odpowiednio:
Zwracam również uwagę na fakt, że od 2021r. uległa zmianie definicja „wolnych zawodów”, a dzięki temu mogą być objęte RYCZAŁTEM wg stawki 17%. Przez wolny zawód należy rozumieć pozarolniczą działalność gospodarczą wykonywaną osobiście przez lekarzy, lekarzy dentystów, lekarzy weterynarii, techników dentystycznych, felczerów, położne, pielęgniarki, psychologów, fizjoterapeutów, tłumaczy, adwokatów, notariuszy, radców prawnych, architektów, inżynierów budownictwa, rzeczoznawców budowlanych, biegłych rewidentów, księgowych, agentów ubezpieczeniowych, agentów oferujących ubezpieczenia uzupełniające, brokerów reasekuracyjnych, brokerów ubezpieczeniowych, doradców podatkowych, doradców restrukturyzacyjnych, maklerów papierów wartościowych, doradców inwestycyjnych, agentów firm inwestycyjnych, rzeczników patentowych, oraz nauczycieli w zakresie świadczenia usług edukacyjnych polegających na udzielaniu lekcji na godziny, z tym że za osobiste wykonywanie wolnego zawodu uważa się wykonywanie działalności bez zatrudniania na podstawie umów o pracę, umów zlecenia, umów o dzieło oraz innych umów o podobnym charakterze osób, które wykonują czynności związane z istotą danego zawodu.
Chcesz wiedzieć więcej? Chcesz się upewnić czy możesz skorzystać na zmianie? Jak zwykle zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl, www.bfkfinanse.pl
JUŻ RUSZYŁ NABÓR SKŁADANIA WNIOSKÓW O SUBWENCJĘ – w ramach tarczy finansowej PFR 2.0. Marki, 18.01.2021r.
Poniżej lista kodów PKD, które będą weryfikowane na podstawie baz KRS oraz CEiIDG. Ważne, że przedsiębiorca musi wykonywać działalność gospodarczą w zakresie jednego lub więcej kodów PKD wskazanych łącznie w trzech datach, tj. na dzień: 31 grudnia 2019 r., 1 listopada 2020 r. oraz złożenia wniosku o subwencję. Warunek będzie spełniony także wówczas, jeśli w każdej z tych dat przedsiębiorca będzie prowadził działalność gospodarczą objętą innym kodem PKD - tj.:
Weź udział w bezpłatnym szkoleniu online na temat Tarczy Finansowej PFR 2.0 i dowiedz się o dostępnych możliwościach wsparcia. Zapraszamy do kontaktu: 786 861 120; bok@bfkfinanse.pl
PŁATNICY SKŁADEK - otrzymają informację o stanie ich rozliczeń za 2020r. Marki, 12.01.2021r.
ZUS rozpoczyna informowanie płatników składek o stanie ich rozliczeń za 2020 rok. Płatnicy otrzymają informacje o saldzie ich kont oraz o rozliczeniu wpłat dokonanych w 2020 r. na indywidualny numer rachunku składkowego (NRS). W tym roku informacje zostaną udostępnione na Platformie Usług Elektronicznych ZUS (PUE ZUS). Każdy z płatników dowie się, czy na jego koncie w ZUS jest nadpłata, niedopłata, czy też konto jest rozliczone na zero. W informacji będzie podana wysokość wpłat przekazanych w ubiegłym roku oraz jakie należności zostały rozliczone tymi wpłatami. Płatnicy, którzy spłacają zadłużenie w układzie ratalnym otrzymają informację o kwocie, która pozostała im jeszcze do spłaty. Niedopłata na koncie płatnika składek może zostać rozłożona na raty. Jeżeli płatnik nie jest w stanie jednorazowo jej spłacić, może złożyć wniosek o ulgę. Aby uzyskać więcej informacji na ten temat, najlepiej skontaktować się bezpośrednio z ZUS. Nie czekać aż przyjdzie zawiadomienie z ZUS. Jeśli chcemy uregulować powstałe niedopłaty, należy powiększyć wpłatę na rozliczenie składek wpłacanych w najbliższym terminie. Trzeba jednak sprawdzić czy od zaległości należne są odsetki za zwłokę lub poczekać na zaksięgowanie wpłaty i ponownie zweryfikować saldo na PUE ZUS. W przypadku nadpłaty - należy pomniejszyć z kwoty składek wpłacanych w najbliższym terminie. Można też wystąpić z wnioskiem o jej zwrot na wniosku RZS. Nadpłata zostanie zwrócona na numer rachunku bankowego, który jest zapisany na koncie płatnika.
Więcej informacji znajdziesz: www.zus.pl
PODATNIKU, JEŚLI JESTEŚ OBECNIE CZYNNYM PODATNIKIEM VAT – a nie przekroczyłeś w roku 2020 obrotu 200 000zł Marki, 29.12.2020r
Jeśli jesteś obecnie czynnym podatnikiem VAT, w roku 2020 Twój obrót nie przekroczył limitu tj. kwoty 200 000zł, jesteś podatnikiem VAT minimum 1 rok – masz możliwość rezygnacji z VAT. Należy pamiętać, że w/w limit nie dotyczy podatników VAT, którzy z mocy Ustawy są z góry pozbawieni prawa do w/w zwolnienia tj. bez względu na wysokość obrotów. Należą do nich podatnicy dokonujący sprzedaży m.in. w zakresie świadczenia usług prawniczych, jubilerskich, sprzedaży nowych środków transportu, sprzedaży terenów budowlanych (…) (Podstawa prawna: Ustawa o VAT, art. 113 ust.13). Z dniem 1 Stycznia 2021r. możesz zrezygnować z podatku VAT, ale musisz rozważyć czy Ci się to opłaca, ponieważ w przypadku rezygnacji istnieje obowiązek korekty VAT odliczonego przy zakupie wyposażenia, środków trwałych czy towarów handlowych, które nie zostały sprzedane. Wynika to ze zmiany przeznaczenia towarów tj. związanych z działalnością opodatkowaną VAT do działalności zwolnionej z VAT.
TARCZA ANTYKRYZYSOWA 6.0 Marki, 18 grudnia 2020r.
Tarcza antykryzysowa 6.0. skierowana jest do wybranej grupy przedsiębiorców działających w branżach wymienionych w ustawie wg kodu PKD, tj. według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD 2007). Są to branże, które zdaniem ustawodawcy najbardziej odczuły skutki drugiej fali pandemii koronawirusa. Przedsiębiorcy mogą ubiegać się o dodatkowe świadczenie postojowe, jednorazowe dodatkowe świadczenie postojowe, jak również o zwolnienie z obowiązku opłacania składek. Wnioski można składać wyłącznie przez elektroniczną Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
więcej na stronie: https://www.zus.pl/
RYCZAŁT W NOWEJ ODSŁONIE – pakiet zmian od 1 stycznia 2021 dla mikroprzedsiębiorstw i spółek kapitałowych Marki, 7 grudnia 2020r.
Niemal rewolucyjne zmiany w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym (Dz. U. 2020 poz.2123) spowodowały , że ze z tej formy opodatkowania będzie mogła skorzystać większa liczba podatników. Po pierwsze stało się tak za sprawą m. in. podniesienia limitu przychodów uprawniający do ryczałtu, który w roku 2021 podniesiony został do kwoty 2.000.000 euro. Po drugie z aktualnej wersji ustawy został usunięty załącznik nr 2.
Oznacza to, że od 01.01.2021 r. cała nowa grupa przedsiębiorców może być opodatkowana podatkiem ryczałtowym. Rozszerzono m.in. tzw. listę „wolnych zawodów”. Na liście znaleźli się między innymi lekarze, pielęgniarki, weterynarze, notariusze, biegli rewidenci, księgowi, doradcy podatkowi, inżynierowie budownictwa, maklerzy czy agenci ubezpieczeniowi.
Zmianom uległy stawki podatku zryczałtowanego, np. ryczałt dla wolnych zawodów został obniżony z 20 do 17%. Ryczałt dla niektórych usług opodatkowanych stawką 17% zmniejszono do 15% oraz rozszerzono listę gdzie można zastosować stawkę 8,5% i 12,50% dla przychodów powyżej 100.000 - dotyczy teraz każdego rodzaju najmu (nieruchomości oraz pojazdów). Choć ryczałt w nowej odsłonie będzie dostępny dla większości usług i zawodów, już teraz można założyć, że przedsiębiorcy pozostaną przy konkurencyjnych formach opodatkowania, takich jak podatek liniowy czy zasady ogólne. Wynika to z możliwości rozliczania przy podatku liniowym czy skali podatkowej kosztów uzyskania przychodów, które powodują, że dochód do opodatkowania obniża się, podczas gdy przy opodatkowaniu ryczałtem jest wartością stałą.
Podstawa prawna: Ustawa z dnia 28 listopada 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycz-nych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw – Dz.U.2020 poz. 2123
ESTOŃSKI CIT – czyli ryczałt od dochodów spółek kapitałowych jako nowa forma opodatkowania Marki, 04 Grudnia 2020r.
Od 1 stycznia 2021r. w Polsce zacznie obowiązywać tzw. „estoński CIT”, zwany w ustawie z dnia 28 października 2020 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw ryczałtem od dochodów spółek kapitałowych Dzienniku Ustaw (poz. 2122). Spółki, które przejdą na nowy system rozliczeń, będą mogły nie płacić podatku dochodowego przez co najmniej cztery lata. Żeby jednak tak się stało, musiałyby jednak inwestować zyski, zamiast je wypłacać lub przeznaczać na pokrycie strat. W dużym skrócie można stwierdzić, że estoński CIT opiera się na odroczeniu podatku do momentu wypłaty zysku (lub przeznaczenia go na pokrycie strat) albo ewentualnego wyjścia z systemu. Zasadniczo wybiera się go na cztery lata. W przypadku niezłożenia rezygnacji ten sposób rozliczeń przedłuży się na kolejny czteroletni okres. Nazwa „estoński CIT” nie jest przypadkowa. Projekt polskich przepisów wzorowany jest na rozwiązaniach estońskich. W tym państwie opodatkowanie dochodu w momencie wypłaty zysku, a nie na bieżąco, jest powszechną formą opodatkowania CIT. W ten sposób opodatkowane są wszystkie spółki kapitałowe w Estonii.
Z estońskiego CIT będą mogły skorzystać Spółki:
Wszystkie te kryteria muszą być spełnione jednocześnie.
Estoński CIT jako ryczałt od dochodów spółek kapitałowych ma stanowić alternatywę dla tradycyjnego CIT. Korzyścią ma być nie tylko odroczenie momentu opodatkowania do wypłaty zysku, ale także efektywnie niższe opodatkowanie z perspektywy udziałowca / akcjonariusza.
wiecej na stronie: https://www.gov.pl/web/finanse/estonski-cit
UWAGA! JUŻ SĄ! NOWE PODSTAWY WYMIARÓW SKŁADEK NA UBEZPIECZENIA SPOŁECZNE NA ROK 2021 Marki, 30 Listopada 2020r.
GRUPA I
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą pozarolniczą działalność
gospodarczą i korzystają przez okres pierwszych 24 miesięcy
kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności
gospodarczej z tzw. składek preferencyjnych.
Podstawą wymiaru składek
na ubezpieczenia społeczne w 2021 r. dla tych osób jest
zadeklarowana kwota, która nie może być niższa niż
840 zł (tj. 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2021
r., która od nowego roku będzie wynosiła 2800 zł).
GRUPA II
Przedsiębiorcy, którzy prowadzą pozarolniczą
działalność, bez prawa do ulg:
Podstawą wymiaru
składek
na ubezpieczenia społeczne w 2021 r. dla tej grupy
przedsiębiorców jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż
3155,40 zł (t.j. 60% prognozowanego przeciętnego
wynagrodzenia miesięcznego, które na 2021 rok zostało
określone w wysokości 5259 zł).
GRUPA III
Osoby, które prowadzą działalność gospodarczą na
mniejszą skalę (opłacający „mały ZUS plus”).
Informacji w zakresie najniższej podstawy wymiaru składek na
ubezpieczenia społeczne jakie będą obowiązywały w 2021 r. dla
tej grupy przedsiębiorców Zakład Ubezpieczeń Społecznych
jeszcze nie opublikował.
Składka zdrowotna w 2021 r.
Wiemy, ile wyniosą składki ZUS na ubezpieczenie społeczne w
2021 roku, ale wysokość składki zdrowotnej poznamy dopiero w
styczniu 2021 r., gdy Główny Urząd Statystyczny opublikuje
wartość średniego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw za
IV kwartał 2020 roku. Jest to kluczowa wartość, ponieważ
stawka składki zdrowotnej stanowi 75 % tej kwoty.
więcej na stronie: https://www.zus.pl/
OBOWIĄZEK REJESTRACJI UMÓW O DZIEŁO Z DNIEM 1 STYCZNIA 2021R. Marki, 17 Listopada 2020r.
Już od 1 stycznia 2021 r. obowiązkowi rejestracji podlegać będą umowy o dzieło zawarte z osobą, z którą płatnik składek nie pozostaje w stosunku pracy lub jeżeli w ramach takiej umowy nie wykonuje pracy na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy.
Przepis nakłada obowiązek zgłaszania do ZUS umów o dzieło nie tylko z "pracownikami”, ale także wszelkich umów o dzieło podpisanych z innym przedsiębiorcą (np. umowy B2B).
Od 1 stycznia 2021 r. przedsiębiorcy będą mieli obowiązek wysyłania zgłoszenia na druku ZUS RUD, w którym trzeba będzie podać informacje o osobie, z którą została zawarta umowa o dzieło, a także wszelkie dane kontaktowe do niej. We wniosku trzeba będzie opisać także przedmiot umowy i okres, na jaki ją zawarto. Od momentu zawarcia umowy płatnicy składek będą mieli standardowo 7 dni na ich rejestrację. Z uzasadnienia nowych przepisów wynika, że celem rejestru jest umożliwienie ZUS weryfikowania istnienia obowiązku ubezpieczeń społecznych osób wykonujących umowy nazwane umowami o dzieło, a w rzeczywistości nimi nie są. Innymi słowy, celem rejestru jest możliwość typowania przedsiębiorców do kontroli przez ZUS w zakresie prawidłowości stosowania umów o dzieło, które zasadniczo są zwolnione ze składek.
Czego mogą spodziewać się przedsiębiorcy? Umowy o dzieło nawet po rejestracji w ZUS nie będą obciążane składkami. Nowe przepisy z pewnością JEDNAK ułatwią typowanie przedsiębiorców do kontroli pod tym kątem. Po przeprowadzeniu kontroli ZUS będzie mógł zakwestionować zasadność umów o dzieło i np. zażądać zapłaty zaległych składek tak, jakby strony łączyła umowa zlecenie (umową o świadczenie usług) lub umowa o pracę. To spowoduje, że przedsiębiorca będzie musiał zapłacić zaległe składki do ZUS wraz z odsetkami ustawowymi nawet do 5 lat wstecz. Ale uwaga, firmy niezatrudniające pracowników nie będą musiały zgłaszać zawartych umów - ponieważ nie są płatnikami.
więcej na stronie: https://www.zus.pl/
ULGA BADAWCZO – ROZWOJOWA Marki, Marki, 31 Października 2020r.
Ulga badawczo-rozwojowa to bardzo dobre narzędzie podatkowe, którego głównym celem jest wspieranie innowacyjnej działalności gospodarczej podatników, a tym samym zwiększenie skali inwestycji przedsiębiorstw w badania i rozwój w Polsce. Ulga badawczo-rozwojowa pozwala firmom stosującym innowacyjne rozwiązania odnieść znaczne korzyści podatkowe w ramach odliczeń kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe. Jak skorzystać z ulgi i ile można na niej skorzystać? Ulga skierowana jest do przedsiębiorców stawiających na innowacyjne rozwiązania. To ważne narzędzie podatkowe pozwala zmniejszyć wysokość należnego podatku dochodowego poprzez odliczenie od podstawy opodatkowania wydatków na działalność badawczo-rozwojową w wysokości wyższej niż faktycznie poniesiona, przy czym działalność badawczo-rozwojowa obejmuje szereg różnych prac i projektów. W ramach działalności badawczo-rozwojowej wyróżnić należy prace rozwojowe prowadzące do powstania innowacyjnych usług/produktów lub do ulepszenia istniejących rozwiązań, np. opracowanie nowej funkcjonalności czy nowej wersji produktu/usługi. Wysokość odliczeń podatkowych w ramach ulgi uzależnione jest kilku czynników, w tym od rodzaju poniesionych kosztów.
Aby odliczyć wydatki na działalność badawczo-rozwojową, konieczne jest wyodrębnienie kosztów działalności badawczo-rozwojowej w ewidencji rachunkowej. Ulga badawczo-rozwojowa uprawnia do odliczenia kosztów kwalifikowanych , które to odliczenie dokonywane jest w ramach zeznania za rok podatkowy, w którym wydatki te zostały poniesione. Sama ulga nie wpływa więc na wysokość zaliczek podatkowych płaconych w ciągu roku. Aby odliczyć wydatki, konieczne jest wyodrębnienie kosztów działalności badawczo-rozwojowej w ewidencji rachunkowej.
więcej na stronie: https://www.gov.pl
PRACOWNICZE PLANY KAPITAŁOWE Marki, 16 Października 2020r.
PPK to sposób długoterminowego oszczędzania, który pozwala pracownikom systematycznie gromadzić kapitał na przyszłą emeryturę przy wsparciu pracodawców oraz państwa. Co do zasady prowadzenie PPK jest obowiązkowe dla pracodawców, natomiast pracownicy uczestniczą w PPK dobrowolnie. Zgromadzony kapitał to ich prywatne oszczędności, z których mogą skorzystać w dowolnym momencie.
Podstawą PPK jest ustawa z dnia 4 października 2018 r. o pracowniczych planach kapitałowych. Zgodnie z jej przepisami w PPK środki mogą gromadzić zatrudnieni, czyli osoby, które odprowadzają składki emerytalno-rentowe. Ustawa nakłada na pracodawców obowiązek uruchomienia PPK, zapisania pracowników do programu i odprowadzania za nich wpłat. Regulacje wskazują też zasady inwestowania zgromadzonego kapitału w funduszach zdefiniowanej daty.
Wpłaty na PPK pochodzą z trzech źródeł – z wpłat z wynagrodzenia pracowników, z wpłat pracodawców oraz z dopłat państwa (Fundusz Pracy). Zarówno pracownicy jak i pracodawcy muszą odprowadzać wpłaty podstawowe – wynoszą one odpowiednio 2% i 1,5% wynagrodzenia miesięcznego brutto (podstawa wymiaru składek emerytalno-rentowych). Mogą oni również zadeklarować wpłaty dodatkowe (pracownicy do 2%, a pracodawcy do 2,5%). Wpłaty państwowe obejmują wpłatę powitalną (250 zł) i dopłatę roczną (240 zł).
PPK wdrażany jest etapami. Termin, w którym dane przedsiębiorstwo musi utworzyć PPK, zależy od wielkości firmy - czyli od liczby osób zatrudnionych. Pierwotnie ustawodawca ustalił następujące terminy wdrożenia PPK dla firm i sektora publicznego:
Zgodnie z ustawą z 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, firmy zatrudniające między 50 a 249 osób będą mogły zawrzeć umowę o zarządzanie PPK pół roku później niż planowano pierwotnie - w terminie do 27 października 2020 r.
Dla IV grupy tj. pozostałych podmiotów zatrudniających i jednostek sektora finansów publicznych (bez względu na stan zatrudnienia) termin wprowadzenia PPK pozostaje bez zmian i jest to 1 stycznia 2021.
Z obowiązku udziału w Pracowniczych Planach Kapitałowych zwolnieni są:
więcej na stronie https://www.mojeppk.pl/
UWAGA! JUŻ SĄ! LIMITY NA 2021R. DLA PODATNIKÓW PIT i CIT Marki, 02 Października 2020r.
Przepisy ustaw o podatku dochodowym nakładają na podatników konieczność uwzględniania określonych kwot limitów, od wysokości których zależy np. rodzaj prowadzonych ksiąg podatkowych, możliwość korzystania z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych czy też termin opłacania zaliczek na podatek dochodowy.
1. Status małego podatnika
W roku 2021 status małego podatnika będzie miał ten podatnik, u którego wartość wskazanego przychodu nie przekroczy w 2020 r. kwoty 9.031.000 zł (2.000.000 euro × 4,5153 zł/euro, po zaokrągleniu do 1.000 zł).
2. Jednorazowa amortyzacja
W odniesieniu do środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 KŚT (z wyłączeniem samochodów osobowych) prawo do jednorazowej amortyzacji, dokonywanej na zasadach określonych w art. 22k ust. 7-13 updof lub art. 16k ust. 7-13 updop, przysługuje:
Jednorazowego odpisu amortyzacyjnego dokonuje się w roku podatkowym, w którym środki te zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym równowartości kwoty 50.000 euro łącznej wartości tych odpisów amortyzacyjnych. Limit jednorazowych odpisów amortyzacyjnych w 2021 r. będzie więc wynosił 226.000 zł (50.000 euro × 4,5153 zł/euro, po zaokrągleniu do 1.000 zł).
3. Prowadzenie ksiąg rachunkowych przez podatników
Limit przychodów za 2020 r., z którego osiągnięciem wiąże się u podatników obowiązek zaprowadzenia w 2021 r. ksiąg rachunkowych przez wskazane podmioty wykonujące działalność gospodarczą, wynosi 9.030.600 zł (2.000.000 euro × 4,5153 zł/euro).
4. Opłacanie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych
Podatnicy kontynuujący działalność gospodarczą będą mogli w 2021 r. opłacać ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, jeżeli w 2020 r. uzyskają przychody w wysokości nieprzekraczającej 1.128.825 zł (tj. 250.000 euro × 4,5153 zł/euro).
Limit w tej wysokości dotyczy:
W przypadku przedsiębiorstwa w spadku w limicie uwzględnia się również przychody z działalności gospodarczej uzyskane przez zmarłego przedsiębiorcę (art. 6 ust. 6a ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Podatnicy uprawnieni do stosowania opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych w 2021 r. będą również mogli opłacać ten podatek za okresy kwartalne, pod warunkiem, że otrzymane przez nich w 2020 r. przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki nie przekroczą kwoty 112.882,50 zł, czyli równowartości 25.000 euro w przeliczeniu po kursie 4,5153 zł/euro. W limicie tych przychodów uwzględnia się przychody zmarłego przedsiębiorcy albo przychody spółki, w której zmarły przedsiębiorca był wspólnikiem (art. 21 ust. 1ba ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne).
Uwaga!
Do Sejmu wpłynął projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne oraz niektórych innych ustaw (druk nr 642). Przewiduje on m.in.:
TARCZA 5.0 – została podpisana i opublikowana! Marki, 23 Września 2020r.
Od 15 października 2020r. weszła w życie Tarcza 5.0. Od tego dnia można wnioskować o wsparcie wyłącznie na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS. Ustawa została podpisana przez Prezydenta 17 września 2020 r. i opublikowana w Dzienniku Ustaw z 23 września 2020 r. pod poz. 1639. Przepisy w/w ustawy wskazują branżowo przedsiębiorców, którzy będą mogli skorzystać: ze świadczenia postojowego, dodatkowego świadczenia postojowego oraz ze zwolnienia z obowiązku opłacania składek za lipiec, sierpień i wrzesień 2020r. Tarcza 5.0 dotyczy płatników sektora turystycznego, hotelarskiego, organizacji i obsługi targów, konferencji, wystaw.
1. Przedsiębiorcy, którzy prowadzą przeważającą działalność oznaczoną kodem 79.11.A., czyli agenci turystyczni - mają prawo do świadczenia postojowego, jeśli spełniają poniższe warunki:
Wysokość świadczenia postojowego przysługuje w wysokości 80% kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalanego na podstawie przepisów o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, obowiązującym w 2020 r., ale nie więcej niż trzykrotnie. Jeżeli świadczenie wcześniej zostało już trzykrotnie wypłacone to nie przysługuje ono ponownie.
2. Przewodnicy turystyczni, czyli przedsiębiorcy, którzy prowadzą przeważającą działalność oznaczoną kodem 79.90.A będą mieli prawo do świadczenia postojowego, jeśli spełniają poniższe warunki:
Jeśli przeważającą działalnością są prace oznaczone kodami PKD: 49.39.Z, 77.39.Z, 90.01.Z, 90.02.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, można ubiegać się o dodatkowe świadczenie postojowe. Warunki, które muszą być spełnione:
Płatnicy z branży turystycznej, hotelarskiej, organizacji i obsługi konferencji, wystaw i targów mogą ubiegać się o zwolnienie z opłacania składek (za miesiąc lipiec, sierpień i wrzesień 2020r.):
Powyższe zwolnienie dotyczy przedsiębiorców, którzy wykazali jako przeważający rodzaj działalności, i prowadzili działalność oznaczoną kodami PKD 49.39.Z, 55.10.Z, 77.39.Z, 79.11.A, 79.90.A, 82.30.Z, 90.01.Z, 90.02.Z, 93.29.A, 93.29.B, 93.29.Z, oraz jeśli:
Zwolnienie będzie przysługiwałoniezależnie od tego czy zostały opłacone składki za wskazany we wniosku okres.
więcej na stronie https://www.zus.pl
W 2020 roku dość istotnie zmienia się sposób raportowania zdarzeń podatkowych związanych z podatkiem VAT. Dobrze znane i powszechnie stosowane deklaracje VAT stają się przeszłością, ponieważ ustawodawca zdecydował się „zaszyć” deklarację w pliku JPK.
Pierwotnie duże firmy miały stosować nowy JPK_VAT już od 1 kwietnia, a pozostali podatnicy 1 lipca 2020 r. Daty wejścia w życie przepisów zostały jednak przesunięte na skutek pandemii koronawirusa. Tarcza antykryzysowa 4.0 w art. 72 pkt 2 wyznaczyła ostateczny termin wejścia w życie nowego JPK_VAT z deklaracją na 1 października 2020 r. Nowy plik JPK_VAT będzie kompleksowym, jednym dokumentem elektronicznym obejmującym deklarację VAT (zastępującą składane deklaracje VAT-7 i VAT-7K) i ewidencję VAT i będzie wysyłany w terminie właściwym dla złożenia deklaracji VAT. Tak więc w tym jednym JPK będzie się mieściła zarówno deklaracja, jak i ewidencja, co można uznać za zaletę wprowadzanych zmian jeśli chodzi o redukcję dokumentów. Uproszczeniem ma być także eliminacja załączników wymaganych przy składaniu tradycyjnego rozliczenia podatku VAT, tj. VAT-ZZ, VAT-ZD i VAT-ZT, a także dodatkowych wniosków występujących w standardowych deklaracjach i zastąpienie tych załączników polami wyboru zawartymi w strukturze nowego pliku JPK_VAT. Za wadę zaś można uznać rozszerzenie zakresu danych, jakie musi zawierać nowy JPK. Nie chodzi tutaj wyłącznie o część deklaracyjną, która zastąpi dotychczasowe druki, lecz o zupełnie nowe informacje, które mają ułatwić organom podatkowym analizę danych, a co za tym idzie kontrolę podatników.
Co prawda nowy JPK_VAT ma być stosowany dopiero za miesiąc (zmiany wchodzą od 1 października 2020 ), lecz eksperci przyznają, że to ostatni dzwonek na przygotowania. Konieczne jest bowiem opracowanie w firmach procedur, które pozwolą spełnić nowe wymagania. W nich zaś kluczową sprawą są oznaczenia m.in. grup towarów i usług (GTU)
To, kiedy należy stosować oznaczenia GTU, jest istotne i może nastręczać problemów. Równie ważne jest to, kiedy oznaczeń nie trzeba stosować. Dopiero ustalenie przez firmę, kiedy musi stosować oznaczenia w nowym JPK, a kiedy nie ma takiego obowiązku, da pełny obraz sytuacji, jaka nastąpi 1 października br.
Powyższe „ponadprogramowe” dane, jakie musi zawierać nowy JPK dotyczą wyszczególnionych grup asortymentowych towarów i usług. Ponadto konieczne będzie właściwe oznaczenie określonego rodzaju transakcji, w szczególności transakcji objętych obowiązkiem stosowania mechanizmu podzielonej płatności (MPP).
Dotychczasowa rola JPK jako ewidencji VAT, udostępnianej organowi podatkowemu za pomocą elektronicznych kanałów komunikacji, miała zasadniczo na celu informowanie fiskusa o transakcjach sprzedaży i zakupu. Błędy w JPK nie wywoływały zasadniczo sankcji, ponieważ kluczowym dokumentem dla rozliczenia podatku VAT była deklaracja. Likwidacja dotychczasowych deklaracji i zastąpienie ich nowym JPK_VAT sprawia, że zmodyfikowana ewidencja będzie również deklaracją, a to oznacza m.in. sankcje z Kodeksu karnoskarbowego (KKS) za uchybienia w zakresie terminowości i rzetelności w jej przesyłaniu i przygotowywaniu.
Nowy jednolity plik kontrolny od 1 października 2020 Marki, 01 Września 2020r.
UWAGA! PODATNICY, KTÓRZY OTRZYMALI MIKROPOŻYCZKĘ DO KWOTY 5000zł Marki, 31 Lipca 2020r.
Mikropożyczka udzielana ze środków Funduszu Pracy w ramach tarczy antykryzysowej z której korzystają mikroprzedsiębiorcy dotknięci negatywnymi skutkami COVID-19 nie jest bezcelową zapomogą dla osób prowadzących działalność gospodarczą. Pieniądze te nie mogą więc zostać wydane na prywatne potrzeby pożyczkobiorcy. Celem pożyczki 5000 zł jest pomoc w utrzymaniu danej firmy na rynku, która łączy się obowiązkiem kontynuacji prowadzenia działalności przez minimum 3 miesiące. W tym kontekście, pewne kontrowersje może także wzbudzić przeznaczenie otrzymanych środków na wsparcie rozwoju firmy, zwłaszcza jeśli rozwój ten nie był planowany przed kryzysem. Bardzo ważne jest więc odpowiednie uzasadnienie konkretnego zakupu. Pieniądze z mikropożyczki należy wydać na bieżące koszty związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zakup samochodu lub laptopa na cele prywatne może być potraktowany za poniesiony wydatek niezgodny z przeznaczeniem pożyczki. Na co więc należy wydać pieniądze z mikropożyczki 5000 zł i jaki jest czas na ich wydanie? Co do zasady środki mają pokryć bieżące koszty działalności gospodarczej. Są to przede wszystkim wydatki, które przedsiębiorca musi ponieść dla zapewnienia sprawnego i płynnego działania swojej firmy w bieżącym okresie rozliczeniowym. Żaden przepis ustawy ani umowy pożyczki nie wskazuje, w jakim terminie powinny zostać wydane pieniądze z pożyczki 5000 zł. Pojawiły się jednak opinie, że skoro karencja w spłacie pożyczki wynosi 3 miesiące, to właśnie w ciągu 3 miesięcy od jej otrzymania, powinniśmy wydać pieniądze z pożyczki 5000 zł. Brak precyzyjnego określenia terminu na wydanie środków, nie powinien jednak skutkować negatywnymi konsekwencjami wobec przedsiębiorców, którzy nie zdążą wydać pieniędzy z pożyczki 5000 zł przez 3 miesiące od dnia jej udzielenia. Pamiętać też trzeba, że podpisując umowę pożyczki, przedsiębiorca zobowiązuje się do udzielania rzetelnych informacji i wyjaśnień oraz udostępniania wszelkich dokumentów związanych z realizacją umowy. W pierwszej kolejności najrozsądniej jest więc wykazać, że środki z pożyczki 5000 zł zostały rozdysponowane na najbardziej oczywiste i najtrudniejsze do zakwestionowania wydatki takie jak koszty stałe, które ponosiliśmy przed kryzysem, np. czynsz najmu pomieszczenia biurowego, magazynu, opłaty za media takie jak energia elektryczna, gaz, woda, wywóz nieczystości, koszty materiałów biurowych, płatności za ubezpieczenie lokalu, daniny publiczne: podatki, składki ZUS, koszty eksploatacji samochodu firmowego, koszty usług wykorzystywanych w ramach działalności gospodarczej, opłaty za rachunki telefoniczne, internet, informatyczne, usługi księgowe, marketing i reklama, usługi prawne, koszty zakupu towaru wynikający z bieżącego zapotrzebowania, wypłaty dla pracowników, osób zatrudnionych na umowach cywilnoprawnych. W takiej sytuacji, w przypadku ewentualnej kontroli wydatkowania środków nie narażamy się na konieczność zwrotu pożyczki wraz z odsetkami. W kwestii umorzeń – już wiadomo, że nie będą wydawane indywidualne decyzje. Każdy podatnik może taką informację uzyskać w Urzędzie Pracy, w którym składał wniosek. Dla wniosków składanych elektronicznie, podatnik może fakt umorzenia sprawdzić i potwierdzić na utworzonym profilu.
TARCZA ANTYKRYZYSOWA Marki, 27 kwietnia 2020r.
więcej na stronie:
https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa
Polecamy specjalny Serwis Rzeczypospolitej Polskiej przygotowany przez Rządowe Centrum Legislacji w celu szybkiego i prostego wyszukania informacji na interesujący przedsiębiorcę temat: Wyszukaj wsparcie dla swojej firmy